Van het weekend kregen wij een email van een van de
zorgverleners die wij via het PGB inhuren voor individuele begeleiding van ons
Aspergerklantje.
Het was een verontrustend emailtje, een noodroep. Een kreet
om hulp en steun van ouders in de strijd tegen gemeente X. Gemeente X valt
onder de BUCH gemeenten en deze volgen eigenlijk de lijnen die zijn uitgezet
door gemeente Alkmaar. De lamme leidt de blinde kunnen we beter stellen.
Wat blijkt, de gemeenten menen dat een uurtarief voor
bijvoorbeeld individuele begeleiding wel 15 a 20 euro per uur mag bedragen. De
gemeente mag ook zijn eigen betalingstermijn hanteren. Waar iedere burger van
Nederland weet dat de gestelde betalingtermijn in de regel binnen 30 dagen is,
meent gemeente X in dit geval dat dit gerust mag worden overschreden met een
maand of 5. Dus een zorgverlener die diensten verleent aan de burger in zijn
eigen gemeente mag 6 maanden wachten op zijn vergoeding van geleverde zorg?
Als wij dan plaatsnemen met een grote groep ouders die zorg
afnemen bij deze zorgverlener, krijgen de raadleden het benauwd. Zoveel ouders
daar had met niet op gerekend. Het verhaal wordt gehouden, een schrijnend
verhaal. We knikken met zijn allen dat dit niet langer kan. Ze zijn in shock
als ze de tarieven horen.
Het resultaat is dat
de zorgverlener straks per 1 januari 2017 zijn deuren moet sluiten omdat
gemeente(n) kortzichtig zijn, en een
groot gebrek aan inzicht hebben.
Waar vind je tegenwoordig nog iemand die voor 20 euro per
uur zijn bed uit komt?
Zo loop ik deze week wederom tegen problemen met
uitbetalingen vanuit het PGB. Enerzijds wordt er vanuit mijn gemeente geroepen dat
ze willen dat iedereen met een PGB aan de slag gaat, want dat is zo fijn…..
Anderzijds vind je alleen maar tegenwerking en is het ouderwetse van het
kastje naar de muur weer een nieuw leven ingeblazen. Mijn andere zorgverlener
in Alkmaar heeft de tarieven aangepast conform de gestelde tarieven van de
gemeente. Prima zou je zeggen, een zorgverlener die meedenkt. Dus tarieven
worden aangepast en doorgegeven aan het SVB met kopietje naar de gemeente en de
verantwoordelijke consulente.
Na een tijdje radiostilte toch maar even zelf contact
opgenomen om te vragen hoe het staat met het tarief en wat blijkt dit is al
aangepast en verwerkt in het systeem, alleen waren ze de gebruiker in dit
verhaal even vergeten te informeren. Kan gebeuren……. ik allang blij want na
maanden heen en weren kan ik eindelijk facturen vanaf januari volgens de
nieuwe, verlaagde, tarieven gaan uitbetalen.
Het systeem geeft keurig het nieuwe tarief weer en mijn
ingeklopte uren worden goed opgenomen door het systeem, factuurtje bijvoegen en
binnen 5 dagen wordt het uitbetaald!
Dacht ik………Valt er plots op de mat een mooie brief van het
SVB dat er helaas niet tot uitbetaling kan worden overgegaan omdat ik een
tekort aan budget zou hebben? Ik kan van het bedrag wat mijn PGB bedraagt
wel 3x op vakantie, maar volgens het SVB heb ik tekort aan budget. Of ik even
wil bijstorten. Ik volg wederom de te volgen stappen:
Stap 1 bel de gemeente voor informatie, helaas. Kennelijk is
het hier na 15:00 uur met de voetjes op het bureau de stekker uit de telefoon, en
we zijn niet thuis scenario van toepassing want zelfs de telefoniste weet na
herhaaldelijke pogingen om mij door te verbinden niet meer wat ze moet zeggen.
Stap 2 bel met het
SVB, die kan mij aangeven dat van de 2 wijzigingen er nog maar 1 is
doorgegeven. Dat daarbij de gemeente heeft bepaald dat het uurtarief zo’n 15
euro lager ligt dan het tarief gesteld door de zorgverlener die inmiddels zo’n
20 euro heeft ingeleverd. Dan werkt het zo dat je in mijn.SVB/PGB het tarief wat
je in het zorgcontract hebt staan wel kan zien, maar dat er nog een schaduw
administratie bestaat waarin de gemeente een ander tarief kan stellen. Hierdoor
zegt het SVB dus dat je wel tarief A mag factureren maar dat het verschil
tussen het tarief van de gemeente en het tarief A moet worden bijgelegd door de
gebruiker van de zorg, dus ik zei de gek!
Wat gaat hier toch mis, gespecialiseerde zorg voor 20 euro
per uur? En dan nog bijstorten? Na wederom een email verzonden te hebben naar
de contacten binnen de gemeente, een aardige medewerker bij de SVB die ook de
gemeente zo contacten heb ik uiteindelijk de tarieven weer op een rijtje en mag
ik weer gewoon betalen voor de zorg die geleverd wordt. Maar ik ben wel serieus
aan het overwegen om te stoppen. Te stoppen met het PGB, het kost me zoveel
tijd en energie om een factuur uit te betalen. Het kost me zoveel energie die
verdwijnt in frustratie omdat iemand anders aan de lijn het niet snapt, of niet
wil meewerken….. Het kost me gewoon teveel. Ik heb nog tot mei 2017 om na te
denken. Om te kijken of mijn Aspergerklantje voldoende op de rit zit om het
misschien zonder extra begeleiding te kunnen, of ik de energie heb om naast
moeder meer “begeleider” te zijn.
Het PGB is bedoeld om extra zorg te leveren voor diegene die
dat nodig hebben, in eigen beheer. Met dit geld probeer ik mijn zoon zo goed
mogelijk voor te bereiden op dat wat nog gaat komen. Ik probeer hem wegwijs te
maken in de “sociale” omgeving, hem om te leren gaan met de drukte van elke
dag. Heel simpel het gebruik van het openbaar vervoer, een boodschap te halen.
Angsten te overwinnen en nieuwe grenzen op te zoeken. Dat doe ik uit dat PGB
zodat mijn zoon wanneer hij volwassen is, diezelfde mogelijkheden heeft als
ieder ander. Dat hij zelfstandig kan functioneren en hij minder tot geen hulp
meer nodig heeft. Die zorg heb ik niet
cadeau gekregen, ik ben net als ieder ander getoetst en doorgelicht, door CIZ en
later door de gemeente. Ik voldoe aan de norm en nog kan ik het potje geld wat
ik voor die zorg heb gekregen niet uitgeven en moet ik die zorg nog gaan bij
financieren. Terwijl de gemeente voor een dubbeltje op de eerste rang wil
zitten en de zorgverlener langzaam maar zeker aan het uitknijpen is.
Zorg is niet commercieel, zorg is mensenwerk! Daar kan je
geen prijskaartje aan hangen.
Marie-José
Geen opmerkingen:
Een reactie posten