woensdag 21 september 2016

Boos


Van het weekend kregen wij een email van een van de zorgverleners die wij via het PGB inhuren voor individuele begeleiding van ons Aspergerklantje.

Het was een verontrustend emailtje, een noodroep. Een kreet om hulp en steun van ouders in de strijd tegen gemeente X. Gemeente X valt onder de BUCH gemeenten en deze volgen eigenlijk de lijnen die zijn uitgezet door gemeente Alkmaar. De lamme leidt de blinde kunnen we beter stellen.

Wat blijkt, de gemeenten menen dat een uurtarief voor bijvoorbeeld individuele begeleiding wel 15 a 20 euro per uur mag bedragen. De gemeente mag ook zijn eigen betalingstermijn hanteren. Waar iedere burger van Nederland weet dat de gestelde betalingtermijn in de regel binnen 30 dagen is, meent gemeente X in dit geval dat dit gerust mag worden overschreden met een maand of 5. Dus een zorgverlener die diensten verleent aan de burger in zijn eigen gemeente mag 6 maanden wachten op zijn vergoeding van geleverde zorg?

Als wij dan plaatsnemen met een grote groep ouders die zorg afnemen bij deze zorgverlener, krijgen de raadleden het benauwd. Zoveel ouders daar had met niet op gerekend. Het verhaal wordt gehouden, een schrijnend verhaal. We knikken met zijn allen dat dit niet langer kan. Ze zijn in shock als ze de tarieven horen.

Het resultaat is dat de zorgverlener straks per 1 januari 2017 zijn deuren moet sluiten omdat gemeente(n)  kortzichtig zijn, en een groot gebrek aan inzicht hebben.

Waar vind je tegenwoordig nog iemand die voor 20 euro per uur zijn bed uit komt?

Zo loop ik deze week wederom tegen problemen met uitbetalingen vanuit het PGB. Enerzijds wordt er vanuit mijn gemeente geroepen dat ze willen dat iedereen met een PGB aan de slag gaat, want dat is zo fijn….. Anderzijds vind je alleen maar tegenwerking en is het ouderwetse van het kastje naar de muur weer een nieuw leven ingeblazen. Mijn andere zorgverlener in Alkmaar heeft de tarieven aangepast conform de gestelde tarieven van de gemeente. Prima zou je zeggen, een zorgverlener die meedenkt. Dus tarieven worden aangepast en doorgegeven aan het SVB met kopietje naar de gemeente en de verantwoordelijke consulente.

Na een tijdje radiostilte toch maar even zelf contact opgenomen om te vragen hoe het staat met het tarief en wat blijkt dit is al aangepast en verwerkt in het systeem, alleen waren ze de gebruiker in dit verhaal even vergeten te informeren. Kan gebeuren……. ik allang blij want na maanden heen en weren kan ik eindelijk facturen vanaf januari volgens de nieuwe, verlaagde, tarieven gaan uitbetalen.

Het systeem geeft keurig het nieuwe tarief weer en mijn ingeklopte uren worden goed opgenomen door het systeem, factuurtje bijvoegen en binnen 5 dagen wordt het uitbetaald!

Dacht ik………Valt er plots op de mat een mooie brief van het SVB dat er helaas niet tot uitbetaling kan worden overgegaan omdat ik een tekort aan budget zou hebben? Ik kan van het bedrag wat mijn PGB bedraagt wel 3x op vakantie, maar volgens het SVB heb ik tekort aan budget. Of ik even wil bijstorten. Ik volg wederom de te volgen stappen:

Stap 1 bel de gemeente voor informatie, helaas. Kennelijk is het hier na 15:00 uur met de voetjes op het bureau de stekker uit de telefoon, en we zijn niet thuis scenario van toepassing want zelfs de telefoniste weet na herhaaldelijke pogingen om mij door te verbinden niet meer wat ze moet zeggen.

Stap 2 bel met het SVB, die kan mij aangeven dat van de 2 wijzigingen er nog maar 1 is doorgegeven. Dat daarbij de gemeente heeft bepaald dat het uurtarief zo’n 15 euro lager ligt dan het tarief gesteld door de zorgverlener die inmiddels zo’n 20 euro heeft ingeleverd. Dan werkt het zo dat je in mijn.SVB/PGB het tarief wat je in het zorgcontract hebt staan wel kan zien, maar dat er nog een schaduw administratie bestaat waarin de gemeente een ander tarief kan stellen. Hierdoor zegt het SVB dus dat je wel tarief A mag factureren maar dat het verschil tussen het tarief van de gemeente en het tarief A moet worden bijgelegd door de gebruiker van de zorg, dus ik zei de gek!

Wat gaat hier toch mis, gespecialiseerde zorg voor 20 euro per uur? En dan nog bijstorten? Na wederom een email verzonden te hebben naar de contacten binnen de gemeente, een aardige medewerker bij de SVB die ook de gemeente zo contacten heb ik uiteindelijk de tarieven weer op een rijtje en mag ik weer gewoon betalen voor de zorg die geleverd wordt. Maar ik ben wel serieus aan het overwegen om te stoppen. Te stoppen met het PGB, het kost me zoveel tijd en energie om een factuur uit te betalen. Het kost me zoveel energie die verdwijnt in frustratie omdat iemand anders aan de lijn het niet snapt, of niet wil meewerken….. Het kost me gewoon teveel. Ik heb nog tot mei 2017 om na te denken. Om te kijken of mijn Aspergerklantje voldoende op de rit zit om het misschien zonder extra begeleiding te kunnen, of ik de energie heb om naast moeder meer “begeleider” te zijn.

Het PGB is bedoeld om extra zorg te leveren voor diegene die dat nodig hebben, in eigen beheer. Met dit geld probeer ik mijn zoon zo goed mogelijk voor te bereiden op dat wat nog gaat komen. Ik probeer hem wegwijs te maken in de “sociale” omgeving, hem om te leren gaan met de drukte van elke dag. Heel simpel het gebruik van het openbaar vervoer, een boodschap te halen. Angsten te overwinnen en nieuwe grenzen op te zoeken. Dat doe ik uit dat PGB zodat mijn zoon wanneer hij volwassen is, diezelfde mogelijkheden heeft als ieder ander. Dat hij zelfstandig kan functioneren en hij minder tot geen hulp meer nodig heeft.  Die zorg heb ik niet cadeau gekregen, ik ben net als ieder ander getoetst en doorgelicht, door CIZ en later door de gemeente. Ik voldoe aan de norm en nog kan ik het potje geld wat ik voor die zorg heb gekregen niet uitgeven en moet ik die zorg nog gaan bij financieren. Terwijl de gemeente voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en de zorgverlener langzaam maar zeker aan het uitknijpen is.

Zorg is niet commercieel, zorg is mensenwerk! Daar kan je geen prijskaartje aan hangen.
Marie-José

Geen opmerkingen:

Een reactie posten